Naturvin fra de finske skoger

naturvin fra de finske skoger noita winery

I Fiskars, en drøy times biltur utenfor Helsinki, finner man en brite som lager naturvin. I denne landsbyen med 600 innbyggere, mest kjent for sakser og kniver, er det nå briten Simon McCabe som setter Fiskars på vinkartet(!). Vi møtte Simon da han deltok på en Winemakers dinner på Sushibar + Wine i Oslo og fikk tatt en prat for å lære mer om hvordan dette finske vineventyret startet.

Endte opp i Finland på grunn av Brexit

Noita Winery startet så smått i 2018 etter at Simon en stund tidligere, sammen med sin finske kjæreste, hadde bestemt seg for å flytte fra Brexit-befengte Storbritannia til Finland. – Så snart regjeringen annonserte at Brexit skulle bli noe av, begynte vi å tenke at vi måtte flytte på oss. Noe som etterhvert gjorde at vi endte opp i Finland (siden kjæresten min kommer herfra) hvor jeg fikk jobb som head brewer på et ølbryggeri, sier Simon.

Folk har et veldig romantisk bilde av hvordan det er å fottråkke druer i Frankrike. La oss bare si at det ikke er like romantisk i Finland med druer som holder 4 grader celsius.
— Simon McCabe
fottråkking naturvin noita winery naturvin finland

Lager naturvin i tett samarbeid med vinbonden

Selv om Simon var ølbrygger, brukte han mer tid i vinbarer enn i ølbarer. Dette førte til at han etterhvert hadde lyst til å begynne å eksperimentere med vindruer. Siden vindruer ikke gror like godt i Finland som i sydligere strøk, var han avhengig av å kunne importere druer fra et land nærmere ekvator. – Til slutt fikk jeg overtalt en Østerriker ved navn Julius, som har dyrket økologiske druer siden 90-tallet, til å selge meg noen druer, sier Simon.

Jeg snakker med Julius hele tiden og får oversendt data på hvordan sukkernivået og tilstanden til druene er. Det er opp til meg når de skal plukkes og sendes hit.
naturvin burgenland noita winery

Østerrikske druer

Druene, som dyrkes i Burgenland i Østerrike, bruker 48 timer fra plukking til de er på plass hos Noita og er klare for neste steg. Dette er en vanlig måte å lage vin på i såkalte Urban Wineries, men mer om dette senere. Siden druene kommer fra Burgenland, er mange av vinene til Noita laget på typiske druer for området som Zweigelt, Blaufränkisch, Riesling og Grüner Veltliner.

Jeg kunne aldri vært en konvensjonell vinmaker, siden jeg ikke vet hvilke tilsetninger som skal til for å lage det
— Simon McCabe

Simon var vant til å lage øl, som er en prosess som krever få tilsetninger, derfor valgte han å beholde denne enkle måten å lage alkoholholdig drikke på da han begynte med vinproduksjon. Vinene fra Noita faller inn under kategorien naturvin, og de fleste vinene lages uten tilsatt SO2. De få vinene som er tilsatt SO2 er lavt svovlet (under 30mg/l).

Vi benyttet muligheten til å spørre Simon om hvilken naturvin en brite som dro til Finland for å brygge øl liker best. – Jeg må si jeg er veldig glad i produsenten Koppitsch fra Østerrike. Spesielt deres hvitvin “Perspektive Weiss”, som er laget på Weissburgunder og Chardonnay, sier Simon.

Simons tips til barhopping i Helsinki

Frister det med en langweekend i Finland? Flaks! Vi spurte Simon om hvilke tre barer han ville anbefale i Helsinki. Her er hans tre favoritter, og hvorfor:

• BasBas Kulma - Et kult og intimt sted som minner litt om et fangehull med god mat og vin!

• Way bakery - Et surdeigsbakeri på dagtid og vinbar på kveldstid.

• Nolla - En zero waste-restaurant og bar med eget mikrobryggeri. Mye skallkontakt-vin, surøl og kombucha.

Hva er et Urban Winery?

Et Urban Winery er et sted som produserer vin i et urbant miljø, fremfor i landlige omgivelser. Dette er gjerne steder som får tilsendt druer fra andre områder i landet eller fra andre land. Eksempler på Urban Wineries er Wine Mechanics utenfor Gøteborg og Noita i Finland.

Interessert i å prøve vinene fra Noita?

Flere av vinene fra Noita er tilgjengelig på Vinmonopolet og hos flere restauranter og vinbarer i Norge. Tilgjengeligheten på Vinmonopolet varierer, men hold utkikk her. Ta også en titt på våre kart over steder du kan få servert naturvin, kanskje har de viner fra Noita der?

Lyst til å lære mer om Noita?

I podcasten til Lise Aanes, Lise + Vin = Sant, kan du høre en episode fra november 2021 hvor Lise intervjuet Simon under hans Oslo-besøk.

Forrige

– Jeg bruker alltid intuisjonen min når jeg lager vin

Neste

Test: Naturvin til julemat🎅