Hva er naturvin?

Det spørsmålet man får oftest når man deler, snakker om og drikker naturvin er; Hva er naturvin?

Svaret kan enten være veldig enkelt eller veldig komplisert. Vi starter med det enkleste. Naturvin skal være vin hvor ingenting er tilsatt og ingenting er tatt ut.

Ja men, er ikke all vin laget på denne måten, spør du kanskje? Nei. For å forstå hvorfor mange mennesker er så opptatt av naturvin er det viktig å bli oppmerksom på hva som finnes i såkalt “konvensjonell vin”, den du mest sannsynlig har drukket mest av i løpet av livet.

Mange ting tilsatt – mye tatt ut

Vin som ikke er naturvin, som finnes i størst prosentandel på Vinmonopolet og de aller fleste skjenkesteder kaller vi fra nå av konvensjonell vin. I den konvensjonelle vinen finnes litt av hvert. Har du ikke stusset på at innholdet i vinflasker er en av få ting du putter i kroppen som ikke har en innholdsfortegnelse? Du har kanskje antatt at det er fordi den bare inneholder druer og alkohol, men det er dessverre langt fra sannheten.

Gut Oggau er å regne som rockestjerner i naturvin. Det Østerrikske paret lager viner med etiketter knyttet til ulike personligheter. Derav ansiktene på flaskene deres.

Elisabetta Foradori overtok gården som 19-åring da faren døde i 1985. Siden 2012, har Emilio, et av hennes fire barn, jobbet med henne, og hun har gradvis tatt en mer naturlig retning.

Som forfatter Mats-Eric Nilsson sjokkerte omverdenen med i sin bok “Chateau Vadå?”, tillater EU opptil 63 tilsetningsstoffer eller prosesshjelpemidler i drikke som inneholder over 1,2% alkohol. Viner blir tilsatt fargestoffer, aromaer, tykningsmidler, sukker og mye mye mer. Vinen sminkes slik at flest mulig liker den til en pris de ønsker å betale. Spørsmålet er om ikke de samme menneskene ender opp med en pris som koster mer enn det smaker når det kommer til helse (og smak). For ikke å snakke om hvor mye av vinen som ender opp med å smake det samme.

Foto: Anne Valuer

Er ikke naturvin bare det samme som økologisk vin?

En vanlig misoppfatning er at naturvin er det samme som økologisk vin. Det er ikke tilfelle. Faktisk, er det også tillatt av EU å tilsette opptil 45 tilsetningsstoffer i økologisk vin. Det er også mange som ikke er klar over at man i økologisk vinproduksjon har lov til å sprøyte vinmarkene med visse sprøytemidler som er godkjente av sertifiseringsorganene i tilhørende land.

Er all biodynamisk vin naturvin?

Når vi først skal snakke om naturvin må vi nesten bevege oss inn på biodynamisk dyrking også. For hva vil det si at en vin er dyrket biodynamisk?

Mange har hørt brøkdeler av hva biodynamisk landbruk går ut på og konkluderer med at det høres ut som noe “hippie-greier”. Mange av prinsippene i biodynamisk vinproduksjon går flere hundre år tilbake i tid og er verken tilfeldig eller “hippie”.

Når man dyrker biodynamisk jobber man for at alle dyr og planter i vingården danner et naturlig økosystem, noe som blant annet gjør at man er selvforsynt med både gjødsel og “plantevernmidler”. Et eksempel på hvordan dette gjøres i praksis er for eksempel at man dyrker forskjellige planter og blomster i vinmarken som visse skadedyr ikke er så glade i, på denne måten blir man kvitt skadedyrene uten å bruke sprøytemidler.

Men, hva er greia med det kuhornet?

En ting som ofte trekkes fram i diskusjoner med mennesker som er skeptiske til biodynamisk vindyrking er det berømte kuhornet. Hver høst begraver man nemlig et kuhorn fylt med kumøkk ned i jorden. Dette kuhornet ligger der helt frem til våren og danner naturlig gjødsel for vinmarken fremfor at man må ty til kunstgjødsel. Samtidig styrker det pH-verdien i jordsmonnet som gjør at jorden får et økt opptak av nitrogen og forhindrer økt saltinnhold.

En annen viktig del av biodynamisk vindyrking er månefasene. Igjen, det høres kanskje ut som noe som en eksentrisk omstreifer har funnet på, men dette har blitt praktisert av vinbønder i lang tid. I moderne tid har det kommet apper på markedet som forteller deg om det er en god dag (eller time) å drikke vin på med tanke på månefasene. Om det har noe for seg får du nesten prøve selv. Vi i Naturvinforbundet har blant annet testet ut appen When Wine om du har lyst til å prøve.

Det høres kanskje ut som noe som en eksentrisk omstreifer har funnet på, men dette har blitt praktisert av vinbønder i lang tid

Selv om mye av det som inngår i biodynamisk dyrking er eldgamle tradisjoner, har det de siste årene blitt satt i system gjennom diverse sertifiseringsordninger. De mest kjente sertifiseringene er Biodyvin og Demeter. Merk at mye biodynamisk vin ikke har et merke fra sertifiseringsorganer på flasken, dette er rett og slett fordi det koster mye penger å bli sertifisert, eller fordi vinbonden ikke er enig i hva som tillates for å oppnå en slik sertifisering og velger derfor å avstå.

Til tross for strenge regler er det fortsatt noe biodynamisk vin som ikke kan kalles naturvin da det kan være (til tider) kraftig filtrert og/eller tilsatt mye svovel.

Daniel Sage er ikke å finne i norske pol-hyller, men er en naturvinprodusent man bør smake når man er på ferie

Lammidia fra Italia er anerkjente i naturvinverden, også i Norge

Så, hva er naturvin?

Vi forstod raskt da vi opprettet Naturvinforbundet at vi ble nødt til å ha en definisjon på hva naturvin er. Alt innhold om vin og vinprodusenter på Naturvinforbundet skal være innenfor en gitt definisjon, slik at du som leser skal være trygg på at vinene er naturviner.

“Naturvin” som begrep er omdiskutert og mange mener at det ikke er det beste navnet på naturlige viner. Men, nå er begrepet blitt tatt i bruk over hele verden og har befestet sin posisjon. Derfor velger vi også å bruke dette navnet.

Mange land har så smått begynt å lage sine egne definisjoner som de kan merke flasker med. I Frankrike har man blant annet “Vin Méthode Nature Avec Moins de 30 mg/l de Sulfites Ajoutés” som er naturviner med max. 30 mg/l med tilsatt svovel. Viner uten tilsatt svovel blir merket “Vin Méthode Nature Sans Sulfites Ajoutés”. En av de mest kjente naturvinbevegelsene i verden er RAW Wine, de har mange av de samme reglene som finnes i de franske og italienske definisjonene og tillater ikke tilsatt sovel i det hele tatt. *Merk at RAW Wine er mer løssluppen på tilsatt svovel på sine vinmesser hvor de tillater produsenter å vise frem viner med opptil 70 mg/l tilsatt svovel.

Nylig innført det norske Vinmonopolet sin egen underkategori i nettbutikken for naturvin. Etter å først ha gått for de samme punktene som RAW Wine brukte på sine vinmesser, har de nå gått enda strengere til verks når det gjelder tilsatt svovel (maks. 30 mg/l). Merk at det fortsatt er opp til importørene som leverer vin til Vinmonopolet å opplyse og sjekke disse punktene når de melder inn vinene til Vinmonopolet. Vi i Naturvinforbundet har valgt å følge de samme punktene som Vinmonopolet nå følger. Dette for å gjøre det lettest mulig for deg som vindrikker å holde oversikt over dette.

Punktene vi følger når vi snakker om naturvin her på Naturvinforbundet:

1. Druene skal være dyrket økologisk eller biodynamisk, dvs. uten bruk av kunstgjødsel og kjemiske sprøytemidler. Det er ikke et krav at dyrkingen skal være sertifisert.

2. Druene skal være plukket for hånd.

3. Vinen skal være spontangjæret (med unntak av annengangsgjæring av musserende vin).

4. Ingen blokkering av malolaktisk gjæring.

5. Ingen tilsetninger, med unntak av svovel.

6. Maksimalt 30 mg/l svovel totalt, uansett vintype.

7. Ingen bruk av omvendt osmose, fryseekstraksjon, sentrifuger eller liknende.

8. Ingen sterilfiltrering eller pasteurisering

Druer-04-liten-2.png