Vintips: Naturvin til julemat 🎄🎅

Nå er den her, tiden hvor vi koser oss ekstra mye med noe godt på fatet, og ikke minst i glasset. Men hvilken vin passer egentlig best til julematen? Og hva om man ønsker å drikke naturvin til etegildet i desember? Vi har fått Lise Aanes, kjent fra D2s fredagsspalte om naturvin, til å komme med sine anbefalinger:

lise aanes naturvin julemat naturvinforbundet

Lise Aanes gir deg sine anbefalinger til julematen. Foto: Anne Valeur.

Til jul- og nyttårsfeiringen ser jeg for meg at du behøver viner til fem nøkkelkategorier. Du trenger så klart vin til pinnekjøttet og ribba – eller nøttesteken. Du trenger vin til fiskemat, være seg juletorsk eller lutefisk. Du trenger vin til noe søtt. Og du trenger vin til nyttårsfesten.

Ikke minst trenger du vin som kan deles. Ofte skal vinen drikkes i festlig lag, og det er ikke alltid alle rundt bordet er like gira på naturvin som du er. Her gjelder det å finne viner som er spennende for naturvinentusiasten og samtidig ikke er for truende for de uinnvidde. En spennende balansegang, med andre ord. Utfordring akseptert.

Til slutt, noen viktige ting å huske på med nesten all tradisjonell julemat: Fet mat trenger syrlig vin som kan skjære igjennom fettet, øke spyttproduksjonen og rense munnen for neste bit. Og ofte opplever man at salt stjeler fruktighet fra vinen. Dermed er friske og fruktige viner din beste venn når det kommer til julepairinger. Okei. Mot vinen!

Viner til ribbe og nøttestek

michael gindl little buteo naturvin til jul lise aanes naturvinforbundet

Michael Gindl-

Little Buteo

• Burgenland, Østerrike

• 100% Grüner Veltliner

• kr 289,80

• Varenummer 11248901

Fruktig, frisk og syrlig grüner veltliner som etter tid i karaffel (eller på saftmugge) vil åpne seg og få et fetere og mer nøttete anslag. Denne kan godt lufte seg et par timer – eller mer!

Jean-Paul et Charly Thévenet –

Terrain Rouge Beaujolais Blanc

• Burgund, Frankrike

• 100% Chardonnay

• kr 329,90

• Varenummer 16291101

For dere som liker en litt mer lubben vin: her har vi en fruktig chardonnay fra Beaujolais. Bløt syre, silkeaktig munnfølelse, sitron og steinfrukt er stikkord her.

Gi vinkurset “Vi smaker Blaufränkisch” i julegave. Les mer her
! (kommersielt innhold)

Viner til pinnekjøttet

Pinnekjøtt er, som nesten all annen julemat, en rett med en del fett og salt. Igjen behøves syre og fruktighet, og man bør ta ned tannin-nivået. Noe som fungerer overraskende godt til pinnekjøtt er faktisk tørr, musserende vin som champagne eller crémant – her har jeg funnet frem en naturlig favoritt.

I tillegg er den røkte smaken ofte en faktor. Denne liker jeg godt å paire med en utviklet, konsentrert og kompleks hvitvin, gjerne med skallmaserasjon (oransjevin). Den intense fruktigheten og nesten honningaktige kvaliteten på disse vinene passer utrolig godt til røkte smaker!

Bonnet Ponson–

Perpetuelle Extra Brut

• Champagne, Frankrike

• Pinot Noir 40%, Pinot Meunier 30%, Chardonnay 30%

• kr 479,90

• Varenummer 13792001

Tørr, frisk og syrlig champagne fra økologiske vinmarker. Dufter tydelig av bakst, croissant og steinfrukt og smaker i retning lime og stikkelsbær.

Christian Binner –

Crémant d’Alsace KB

• Alsace, Frankrike

• 70 % Auxerrois, 15 % Pinot Gris, 15 % Pinot Blanc

• kr 499,90

• Varenummer 11907201

Crémant er navnet på viner laget på champagnemetoden utenfor området Champagne. Her er en nydelig, økologisk og usvovlet champagne-alternativ fra Alsace med ti år på baken. Kremete, men frisk, med en aroma av croissant og kjeks og en mineralsk snert i avslutningen.

DB Schmitt –

Voodoo Doll 2021

Presis og elegant riesling med en utrolig lengde og syre. Samtidig har den en konsentrert nektar-aktig fruktighet og den lette salte snerten i utgangen som kjennetegner viner laget under gjærsoppen flor.

Psst! Les intervju med Bianka Schmitt på Naturvinforbundet sine nettsider og hør henne på podcasten Lise + Vin = Sant.

Viner til juletorsk og lutefisk

Lutefisk eller juletorsk med smør og bacon er for mange tradisjonsrik julemat. Her synes jeg det kan være spesielt godt med en lett avkjølt, fruktig og lys rødvin til. Disse vinene egner seg veldig godt til fiskemat!

La Grapperie –

L'enchanteresse 2019

• 100% Pineau d’Aunis

• kr 399,90

• Varenummer 13039201

Druene er fra vinplanter plantet i 1904 og er laget usvovlet og med hele drueklaser, slik at du får en fruktdreven, lett profil. Likevel er vinen utrolig kompleks og holder 13,5% med stil. Lang og med et hint av urter. Meget sjelden vin. Fantastisk alene og til mat.

La Grange aux Belles –

Le Vin de Jardin 2020

• 100% Grolleau

• kr 224

• Varenummer 14137401

En lettbeint rødvin på 10,5% som dufter friskt og saftig av tyttebær og jordbær. Lett grønt anslag i retning grønn paprika og med en lett, nesten svevende munnfølelse. God vin, god pris!

Gi vinkurset “Vi smaker Blaufränkisch” i julegave. Les mer her! (kommersielt innhold)

Drikke til desserten

Som nevnt tidligere, trenger søte matretter sødme og fruktighet i vinen. Ellers vil vinen oppleves bitter og flat. Slik er det selvfølgelig også med dessert og småkaker, som gjør at dessertviner og portviner blir vinnere. Men hva med å prøve noe nytt, som en blanding av epledestillat og eplesaft fra Hardanger?

Åkre Gard –

Fylgje Desserteple fra Hardanger

• Ullensvang, Norge

• kr 500

• Varenummer 16445002

Åkre gård lager terroirfokuserte produkter fra Hardanger. Fylje-serien er deres tolkning av fransk pommeau, hvor man blander sammen epledestillat og eplesaft for å skape en slags sterkvin. Den er fyldig, frisk og søtlig uten å være klissete, med et innslag av krydder. Ganske så julete!

Niepoort –

Trudy the True Ruby Nat Cool

• Duoro, Portugal

• kr 269.90

• Varenummer 13481901

Få ting sier jul for meg som kombinasjonen pepperkaker, blåmuggost og portvin. Niepoort har mange gode alternativer i alle prisklasser, og dette er en frisk og fruktig portvin som er spesielt bra priset!

Viner til nyttårsfesten

Bobler må til på årets siste dag, og i polets utvalg er det heldigvis mye spennende å velge mellom. Her har jeg funnet frem en fancy naturchampagne og noen andre sprudlende alternativer. Godt nyttår!

Champagne Fleury –

Bland de Noirs Brut NV

• Champagne, Frankrike

• 100% Pinot Noir

• kr 539,90

• Varenummer 10844801

Fleury er den første biodynamisk sertifiserte produsenten i Champagne-regionen i Frankrike.

Dette er deres entry level champagne som smaker gult eple, sitron og litt som croissant. Kremet men frisk. Nam nam.

Vaillant Les Grandes Vignes –

Bulle Nature Petillant Naturel

• Chenin Blanc 50% Groslot 20% Chardonnay 30%

• kr 229,90

• Varenummer 7737301

Husker du denne? Usvovlet pét-nat som tidligere var i basisutvalget. Klassisk i smaken med en fast og leken syre. Fruktig og sitronpreget med en mineralsk avslutning.

Forrige

Januar: Månedens naturvin

Neste

Derfor er ikke naturvin dyrt