Sommerfavoritter fra Fyllechatten

Short haired African American female looking at camera in orange wool sweater touching face

Naturvinforbundet er ikke komplett uten et bidrag fra Norges største naturvin-konto på Instagram, @fyllechatten.

Vi fikk de “tre vinkånene som drikker naturvin” til å fortelle oss hvilke viner de ikke klarer seg uten i sommer. Noen er tilgjengelig på pol over hele lander, andre er hyperpopulære og ble revet ut av hyllene med en gang i de kom. Men, de tipsene kan du legge i lomma til neste årgang er tilgjengelig, så kan vi stå i digital kø sammen. Her får du uansett hele ni hete vintips forkledd som syv!

Fyllechattens sommerfavoritter:

matassa olla blanc.jpg

01 —
Matassa - Olla Blanc

Druer: Macabeo 20%, Muscat of Alexandria 60%, Muscat Blanc 20%
Pris: 279,90
Varenummer: 3597201

Trenger vel ikke si så mye her? Matassa leverer alltid, og 2020 Olla Blanc var som å stupe ned i en honningkrukke. Mykt, fyldig og så mye moden steinfrukt du kan proppe ned i en flaske.

nestarec podcubk cosmic vinyaters.jpg

02 —
Milan Nestarec Podfuck / Cosmic Vinyaters Encarinyades

Druer:
Nestarec: Pinot Grigio 100%
Cosmic: Carignan Gris 5%, Carignan 15%, Carignan Blanc 80%
Pris: 410,50 / 369,90
Varenummer: Nestarec: 11248901 Cosmic: 11223801

To viner med litt samme formål; men begge er en blanding av røde og hvite druer. Ser lyserøde ut, smaker som en fyldig hvit, mot rosé. Mineraler, jordbær, digge greier.

tschida.jpg

03 —
Tschida Himmel auf Erden Rosé + Himmel auf Erden II Maische Vergoren

Druer:
Rosé: Cabernet Franc 100%
Maische: Scheurebe 60%, Muscat of Alexandria 40%
Pris: 399,90 / 399,90
Varenummer: 11091001 / Ikke tilgjengelig

Roséen er jo allerede litt av en kultvin (og kan minne om de over), men da vi fikk smake den oransje fikk vi faktisk helt bakoversveis - en perfekt vin, rett og slett! Grapefrukt, hvite blomster, honning, umami.

schmitt rose.jpg

04 —
Schmitt - Frei Körper Kultur Rosé

Druer: Spätburgunder 100%
Pris: 300,40 (1 L)
Varenummer: 11870201

En verdiliter? Gikk veldig mye av denne i fjor sommer, og det blir nok noen flasker i år også. Rips og jordbær, syrlig, munnsurklende opplegg.

heinrich graue freiheit.jpg

Heinrich - Graue Freyheit

Druer: Grauburgunder 67%, Weissburgunder 33%
Pris: 359,-
Varenummer: 8168101

Vi liker det oransje og rosa, og denne er en salig blanding. Fersken, aprikos, mango og blomster. Ekstremt elegant i all sin fruktighet.

Lucy Margaux - Wildman Blanc

Druer: Sauvignon Blanc 100%
Pris: 349,90
Varenummer: 3593701

Denne er også i kategorien tropisk, men litt mer ‘all over the place’. Fremtredende sødme, nesten som en tropisk nektar, all the way from AUS! Elsker Lucy M.

Serragghia - Fanino Rosso

Druer: Catarratto 50%, Perricone 50%
Pris: 699,90
Varenummer: 10975701

Nok en blanding av røde og hvite druer, åpenbart noe vi digger. Den har ikke vært tilgjengelig på en stund, og man diskutere om den er verd prisen, men det er en vin man bare smake en gang. Tranebær, hylleblomst/roseblader og med en touch av hav. Lesk!

Forrige

Oransjevin for nybegynnere