Oktober: Månedens naturvin

Et vinhus som er elsket av andre vinbønder og en vin med et navn som betyr kyss 💋 Je t’aime månedens naturvin!

naturvin mosse naturvinforbundet månedens naturvin

Domaine Mosse - Bisou 2021

Druer: Grolleau noir, grolleau gris, gamay, cabernet franc og chenin blanc.
Pris: 269,90,-
Varenummer: 13323901

Agnes og René Mosse, som startet vinhuset, drev en vinbar i Tours før de bestemte seg for å lage sin egen vin i 1999. I dag er det sønnene Sylvestre og Joseph som er ansvarlig for de 16 hektarene med vinmarker i Loire, etter at Agnes og René ga seg i 2018. Vinmarkene har vært økologiske siden start. De har opparbeidet seg et godt renommé for sine hvite viner laget på chenin blanc (sist sett i Insta-feeden til Tom Lubbe), men vi synes det er verdt å sjekke ut de røde variantene fra Mosse også!

2021-årgangen har en god miks av druer som gir en frisk og vibrerende rødvin. Fruktig med god syre – ren glou glou! Drikk den gjerne litt kjølig.

NB! De lærde strides om druemiksen her. Druetypene vi har nevnt viker nemlig fra det som står på Vinmonopolets nettsider. Vi har hentet informasjonen fra vinhusets egne nettsider.

Forrige

November: Månedens naturvin

Neste

Vinmakeren med personligheten til en Gewurztraminer